کارشناس فوتبال ایران می‌گوید اگر باید در تیم ملی به بازیکنان جان بیشتر فرصت بدهیم و نباید با این گروه دغدغه صعود به جام جهانی را داشته باشیم.

تیم ملی امارات

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ موفق به کسب دو پیروزی مقابل تیم‌های قرقیزستان و امارات شد. پیروزی مقابل قرقیزستان خیلی مورد رضایت هواداران قرار نگرفت و حاشیه‌های بسیاری درخصوص آن بازی برای کادر فنی بوجود آمد و در بازی دوم به گفته کارشناسان تیم ملی نمایش به مراتب بهتری از خود نشان داد. برای تحلیل فنی دو بازی اخیر تیم ملی به سراغ رسول کربکندی چهره مطرح فوتبال ایران رفتیم تا بیشتر به کم و کیف شرایط تیم امیر قلعه‌نویی بپردازیم.

گفت‌وگوی همشهری با کربکندی را در ادامه می‌خوانید:

*پیروزی تیم ملی مقابل قرقیزستان و امارات راضی کننده بود؟

در بازی با قرقیزستان روی تفکری که معمولا ما ایرانی‌ها داریم و حریف را دست کم می‌گیریم فکر می‌کنم این تیم را خیلی جدی نگرفتیم و قرقیزستان نشان داد که خیلی پیشرفت کرده و مقابل ازبکستان هم به سختی شکست خورده است و این یعنی فوتبال آسیا پیشرفت کرده است. تیم ملی ایران در مقابل قرقیزستان خیلی به حریف فرصت شوتزنی داد و درنهایت با یک گل پیروز شدیم اما در مجموع بازی راضی کننده‌ای نبود و از عکس‌العمل‌های کادر فنی هم مشخص بود که تیم ملی نمایش خوبی نداشت. در هر صورت حسن بازی با قرقیزستان این بود که چند تا جوان در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند و طبیعی بود که در بازی با امارات که مشکل‌تر بود بازی نکنند. در مورد بازی با امارات، این تیم با سرمربیگری بنتو به مراتب نسبت به گذشته با برنامه و با هدف شده و تاثیرات مربی کاملا مشخص در این تیم مشخص بود. امارات نیمه اول استحقاق باخت نداشت و ما روی یک اشتباه حریف توسط قایدی به گل رسیدیم هرچند که یکی دو موقعیت خوب دیگر هم داشتیم اما در نیمه دوم به خاطر اینکه امارات به دنبال جبران گل خورده بود ما نمایش بهتری داشتیم و اگر سردار آزمون روز خوبش بود دو موقعیتی که به دست آورد را گل کرده بود. برد خوبی را در خانه تیمی که قطر را شکست داده بود بدست آوردیم.

*شعارهای هواداران علیه کادر فنی حاشیه‌ساز شد.

من درباره شعارها تحقیق کردم و ماجرای گفتن آن جمله ‌بی‌شرف از سوی هواداران این بود که این جمله را به بازیکنان نمی‌گفتند. یکسری از لیدرهایی که در فولاشهر حضور داشتند وقتی هواداران علیه سبک بازی تیم ملی شعار می‌دادند، لیدرها به سمت هوادران رفتند و با آنها درگیر شدند و هواداران به خاطر برخوردی که لیدرها با آنها داشتند جمله ‌بی‌شرف را به این لیدرها گفتند.

*نقاط ضعف تیم ملی را کجاها دیدید؟

وقتی که به حریف موقعیت شوت و موقعیت گل می‌دهیم این نشان می‌دهد که هافبک‌ها وهافبک‌های دفاعی تیم ملی خیلی آن فضاها را نمی‌بندند. به نظر من مدافعان ما باید همبستگی بهتری پیدا کنند تا به حریف موقعیت ندهیم.

*صحبت از مشکلات خط هافبک شد، از آنجا که دوندگی در این پست بسیار حائز اهمیت است آیا استفاده از بازیکنان پا به سن گذاشته کار درستی است؟ برخی بازیکنان مثل عزت‌الهی، جهانبخش و حتی قدوس فصل گذشته خیلی در ترکیب تیم‌های خود فیکس نبودند و در چند ماه اخیر هم دو بازیکن از این جمع بخاطر اینکه بدون تیم بودند به نظر می‌رسید از آمادگی کافی برخورددار نباشند، حتی خود آقای قلعه‌نویی در کنفرانس خبری به ناآماده بودن این بازیکنان اشاره کرد. آیا این بازیکنان باید به تیم ملی دعوت می‌شدند و حالا که دعوت شدند آیا باید فیکس بازی می‌کردند؟

به طور طبیعی هر مربی به دنبال نتیجه گرفتن است چون در صورت نتیجه نگرفتن ازسوی مردم و رسانه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد به همین دلیل مربی اینقدر که به برد فکر می‌کند به آینده فکر نمی‌کند. در بازی با امارات هم غیر از سردار آزمون که در نیمه دوم وارد بازی شد در ترکیب تیم ملی بازیکنان همیشگی به زمین رفتند و البته صابر حردانی تغییر دیگری بود که به جای رامین رضاییان به تیم ملی دعوت شد و عملکرد درخشانی داشت و حتی می‌توان گفت امید نورافکن در این ۲ بازی نمایش خوبی داشت.

*به نظر شما با توجه به گروه تیم ملی آیا واقعا باید دغدغه صعود به جام جهانی را داشته باشیم یا باید خود جام جهانی برای تیم ملی دغدغه باشد؟

به نظر من اصلا نباید دغدغه صعود به جام جهانی را داشته باشیم. به نظر من از این گروه با توجه به هشت سهمیه به راحتی صعود می‌کنیم ولی بعد از پنج شش مرتبه صعود به جام جهانی مردم انتظار دارند که به فکر صعود از گروه در جام جهانی باشیم.

*پیشنهاد شما چیست؟

در مورد جام جهانی اینکه به طور متناوب از بازیکنان جوان خیلی استفاده کنیم خیلی به آینده تیم ملی و فوتبال ما کمک می‌کند اما اینکه چه کسی دلسوز آینده فوتبال است قطعا باید کادر فنی دلسوز باشد. کادر فنی باید ریسک کند و باید برای آینده انرژی بگذارند و بازیکنان جوان فرصت بدهند، برای مثال حردانی که خیلی سرحال و باانگیزه بازی کرد. تیم ملی به هر بازیکنی انگیزه می‌دهد مگر به آن بازیکنانی که به هر چه می‌خواهند رسیده‌اند و حالا بیشتر مراقب سلامتی خود هستند.

*در بازی با قرقیزستان کادر فنی به اشتباه حزباوی واکنش نشان داد. آیا این واکنش به جوان بودن در تیم ملی درست بود؟

اصلا این حرف‌ها درست نیست. شما بازیکن جوان را باید بپذیری که حق اشتباه دارد چون بازیکن بی‌تجربه میدان ندیده طبیعی است که اشتباه کند و چنین صحبت‌هایی جز تضعیف روحیه آن بازیکن تاثیر دیگری ندارد باید به این بازیکنان فرصت داد تا آن بازیکن بتواند ویژگی‌های خودش را نشان دهد.

*خط حمله در بازی با امارات خیلی موقعیت از دست داد. آیا تعویض قایدی به عنوان زننده تک گل تیم ملی درست بود؟

برای تعویض قایدی شاید کادر فنی به فکر سلامت این بازیکن بود. قایدی واقعا نشان داد که در لحظه می‌تواند نتیجه را تغییر دهد و دید خوبی روی صحنه گل داشت، هرچند گل تاکتیکی نبود ولی خوب به توپ ضربه زد. اگر به جوان‌ها اعتماد کنیم امثال قایدی در فوتبالمان زیاد داریم.

*طارمی انتظارات را برآورده کرد؟

بازیکنانی که در تیم‌های بزرگ بازی می‌کنند توقع از آنها بالا می‌رود اما این بازیکنان سلامتی ‌شان برای آنها خیلی مهم است چون نمی‌خواهند آینده‌ خود را با یک آسیب‌دیدیگی از دست بدهند به همین خاطر در تیم ملی خیلی محتاط بازی می‌کنند.

*چه زمانی برای استفاده از بازیکنان جوان بهتر است؟

بعد از اینکه صعود تیم ملی به جام جهانی قطعی شد.

*کمی از لیگ برتر صحبت کنیم. سپاهان چقدر این فصل شانس قهرمانی دارد؟

سپاهان باتوجه به سرمایه‌گذاری که در این چند سال داشته دو دور قبل باید قهرمان می‌شد. به غیر از آن فصل که با یک تساوی مقابل ملوان قهرمانی را از دست داد، فصل گذشته با یک اختلاف ۱۰، ۱۱امتیاز و سوم شدن لیگ را از دست داد که اصلا با این امکانات و کادر فنی عریض و طویل نتیجه خوبی برای سپاهان نبوده است و به نظر من مورایس در حد اسم و هزینه‌ای که دارد نتوانسته آن تاثیرگذاری را داشته باشد. سپاهان در فصل جدید هم با حریف‌هایی بازی کرده که از دسته یک آمده‌اند و هنوز با حریف دندانگردی نخورده است.

*شایعاتی در خصوص مشکلات مالی ذوب‌آهن و اعتصاب در این باشگاه مطرح شده.

تا آنجا که می‌دانم شرایط مالی خوبی ندارند و بازیکنان امروزی هم اگر بوی پول را نشنود به هم می‌ریزد و بد بازی می‌کند و این تاثیر منفی روی تیم خواهد داشت. البته ذوب‌آهن تا اینجا با بضاعتی که داشته خوب کار کرده است.

*تراکتور با اسکوچیچ را چقدر مدعی می‌بینید؟

این تیم هم سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند و مقابل پرسپولیس نمایش خوبی داشتند.

*استقلال با جواد نکونام درگیر حاشیه‌های عجیبی شده است.

از هفته سوم سر و صدای عجیبی در باشگاه استقلال ایجاد شد واقعا نشان می‌دهد که یا مدیران این باشگاه کارشان این نیست و یا تابع دلال‌ها شده‌اند، مگر می‌شود بعد از سه هفته به فکر تعویض سرمربی باشی و علیه سرمربی جوسازی کنی، کار بسیار غیر حرفه‌ای بود.

*پرسپولیس با گاریدو را چطور دیدید؟

پرسپولیس هر چه به جلوتر برود بهتر می‌شود. به طور مثال تاثیر بنتو را در تیم امارات دیدیم.

کد خبر 881063
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha